viernes, 11 de octubre de 2019

DAŬRIGA SUKCESO DE LA RETKURSO DUOLINGO.

NE KREDEBLA KVANTO DE NOVA GELERNANTARO ĈE DUOLINGO EN TRI LINGVOJ...
Vere estas estudonta afero. Kiel esta la celo de tia lernado? Kion ili esperas? Kian profiton ili atendas por iliaj estonteco? Ĉu ili, krom la lingvo, informiĝas pri ZAMENHOF la iniciinto, la "interna ideo", la esperanta literaturo, "Pasporta servo", ktp.?

URĜAS PLI DA ATENTEMO AL TIA FENOMENO!

"La Esperanto-kurso en duolingo disponeblas en 3 lingvoj:

- angla kun 298 miloj da lernantoj;
- hispana kun 281 miloj da lernantoj;
- portugala kun 235 miloj da lernantoj.
En tute 814 miloj da lernantoj lernas aktive Esperanton nun per Duolingo.
Vidu la nombrojn de ĉiuj lernantoj en Duolingo laŭ denaska lingvo ĉe
Informas Emilio cid.emilio@gmail.com"

domingo, 6 de octubre de 2019

Ĉu vere ke UEA riskas malaperi?


Granda ŝanco por la nova esperantista generacio: 
la malnova UEA finiĝadas 
kaj la nova estas reinventenda...

"La historio de nia UEA de 1908 ĝis nun havis plurajn periodojn, el kiuj ni memorigu almenaŭ la svisan, la anglan kaj laste la nederlandan. 
Fakte de 1955 la sidejo de UEA restis en Nederlando. La movo al Roterdamo el la angla kamparo en 1955 certe fontis el saĝa decido, kaj por dum la tuta periodo de Lapenna, la plej forta personeco de tiuj jaroj, ĝis la komenco de la 1970aj jaroj la asocio ĝuis periodon de kresko en trankvila lando, politike stabila kaj socie moderna. 
Sed jam en la 1970aj jaroj kaj pli klare ekde la komenco de la 1990aj komencis aperi signoj de ŝanĝiĝo de la mondo kaj de problemoj por ideal-ismaj asocioj.
De 1991 la membronombro daŭre malpliiĝis. Tamen pro la granda kapitalo aku-muliĝinta oni ricevis renton, kiu kompensis la malmultiĝon de la membroj kaj la altiĝon de la kostoj, tiel ke oni povis pluvivi trankvile kaj liveri la samajn servojn. 
En la lastaj jaroj ŝanĝiĝis ankaŭ la kondiĉoj de rentoj pagitaj de bankoj, kiuj en Eŭropo praktike emas nuliĝi. Sekve la ekvilibro finfine rompiĝis kaj oni devis konstati, ke ne plu eblas pagi la salajrojn por liveri la samajn servojn. Tiu konstato oficiale aperis en ĉi tiuj monatoj, kiam la estraro provis starigi la buĝeton por la venonta jaro kaj rimarkis, ke ne eblas malpliigi la deficiton (alivorte, la uzon de la kapitalo por nor-malaj elspezoj) al la nivelo, kiun komitatanoj postulas. 
Estis multaj diskutoj pri tio dum la 103a Universala Kongreso en Lisbono pasintjare. En la fino oni decidis, ke la deficita nivelo de rondcifere 150 000 eŭroj en unu jaro ne plu estas longe eltenebla, kaj ke oni devas komenci duonigi ĝin en 2020 kaj poste entute forigi ĝin.
Antaŭ tiu dilemo la estraro decidis, ke oni devas malpliigi la kostojn por salajroj. Ĝi decidis apliki nederlandan leĝon, kiu permesas al entreprenoj en kriza situacio renegoci la salajrojn kun la dungitoj, praktike malaltigi ilin, se la dungitoj akceptas. Se la dungitoj ne akceptas, juĝisto decidos.
Temas evidente pri tre dolora decido, kiu eventuale ne estos la sola dolora deci-do bezonata. 
Ĝi certe signifas la finon de la nederlanda periodo de UEA, ĉar tenado de tia impona oficejo en unu el la plej multekostaj urboj de la mondo ne plu estos ebla por movado, kiu altiras ĉiam malpli da membroj.
Ĉu de Roterdamo al Slovakujo survoje al Samarkando?
La estonta UEA estas reinventenda. Sed kial? 
Ĉu ni vere bezonas tutmondan kunordigan organizaĵon? 
La retaj maniuloj pensas, ke ne, ke la granda reta frato sufiĉas por ĉio. 
Mi kredas, ke jes, ĉar nia movado ankoraŭ ne atingis siajn celojn, kiuj estas la samaj celoj de Zamenhof: ĝeneraligi la uzon de Esperanto por faciligi kaj justigi interpopolan interkompreniĝon. 
Ni estas movado, kiu diras al la mondo ion, kion la mondo ne volas aŭskulti: 
Ne faru militojn, ne mortigu homojn, sed provu kompreni kaj esti justaj; Ne ekzistas fortuloj kaj sekvantoj; Ni ĉiuj estas egalaj. Ni devas kunordigi nian agadon tra la mondo por pliefikigi tiun agadon.
Kiel reinventi nin? 
Simple per komuna prudento kaj per agnosko de niaj fortoj (miloj da dediĉitaj homoj, kiuj senpage aŭ eĉ mempage laboras por niaj idealoj) kaj niaj malfortoj (neniu registaro, neniu privilegiulo, neniu riĉulo iam ajn helpos nin). 
Pro tio ni mem devas krei daŭripovan sistemon. Ni devas utiligi la modernajn re-tajn ilojn por minimumigi la administran laboron kaj liberigi energiojn por la esenca homkonvinka laboro. 
Ni devas lerni labori per tre malpeza strukturo kaj per multaj volontuloj subtene al la homoj, kiuj tra la mondo faras la bazan informan kaj instruan laboron.
Samarkando certe estas urbo pli malmultekosta ol Roterdamo, sed antaŭ ol iri tien ni devas funde reinventi nian administradon. 
Ĉu por tio survoja lando kiel Slovakujo povus helpi nin reinventi nin mem?
Kiu kulpas?
Nun ne estas momento serĉi kulpulojn, sed estas momento por kunlabori, ĉiu laŭ siaj kapabloj, por utiligi ĉi tiun ŝancon inventi la estontan UEA-n. 

Estus tre maldanke kulpigi la nunan estraron kaj la nunan ĝeneralan direktoron pro io, kio havas siajn radikojn en la pasinteco.
Cetere, ni ĉiuj kulpas. La nuna kaj la antaŭaj estraroj, kiuj vivis retorike kaj kontente kaj ne rimarkis la problemon, la nuna kaj antaŭaj komitatoj, kiuj kondutis kiel kverelemaj parlamentoj vivantaj for de la popola realo. 
Kaj ĉefe mi mem kulpas, ĉar kompreninte la malekvilibron en la jaro 2001a, mi ne sukcesis komprenigi al la aliaj, ke ni iras renkonte al la nuna situacio.Sed kiel diras la titolo de ĉi tiu artikoleto, temas pri granda ŝanco krei ion, kio estos vivipova dum la tria jarmilo. Ek al la laboro!
Renato Corsetti
(78-jarulo. Esperantisĝis 1961. UEA Presid. 2001-2007-Nun Komitataneo de UEA kaj partoprenonto en venonta "Seminario de financoj")


--------------------------------------------------

Resumeto el la sociaj retoj:
Ĉiuj scias ke nun en la sociaj retoj oni opiniadas pri ĉio, pli ofte sen fundamentoj nek scioj. Tamen estas grupeto ke vere volas malaperigi UEAn kaj eble esti heredantoj. 
La plej parto de la esperantistaro tamen ne tro okupiĝas pri la afero. 
Sen dube la revo de Zamenhof iniciintoj estis kreadi kongresojn  kaj almenaŭ centra Oficejon por la konduko de la movado, ĝis Esperanto fariĝu vere internacia. Tia ĉi fina venko ankoraŭ ne alevenis, kaj eble neniam alvenos.  Do ia centra oficejo estus bezonota por ĉiam, kune al Akademio, ktp. La novaj tenologioj helpos la disvastigon de Esperanto, kaj kiel okazas kun multaj aliaj utopiaĵoj, la homoj nenion renoncos al ili. Do Esperanto povas iri antaŭen senfine, kaj NOVA UEA renaskiĝi! Ĉiam antaŭen!




martes, 1 de octubre de 2019

Ĉinio: 70-an datrevenon el la GRANDA MARŜO...


Marde antaŭtagmeze Ĉinio okazigis solenan mitingon, militan paradon kaj amasparadon por festi la 70an datrevenon de la fondiĝo de la Ĉina Popola Respubliko (ĈPR) sur la placo de Tian'anmen de Pekino

MIRINDA ĈINIO! Nia monda internacia amikaro ĝoje kaj gratuleme akompanas al Ĉinia Popolo, ĝia progreso kaj libereco... Danke al internacia lingvo ni povas senti nin kiel ĝia frata kaj amikema popolo. Ĉiam antaŭen!
Srn dube la okcidenta kapitalisma mondo, -kiu volis alpropigi la tutan teron kaj ĝia loĝantaro je la propra servo kaj interesoj tre enviadas nun kaj timas ke Ĉinio haltu tian aŭdacon....
Ĉinio scias ke en la estonteco ekde nun ŝi kapablas defii ĉion....
Helpu Esperanto.
Do Ĉiam antaŭen!

miércoles, 25 de septiembre de 2019

Gretha Thumberg and "ŝia batalado kontraŭ la SISTEMO"...

KIEL LA "SISTEMO" PERMESIS KE IU JUNULINO PRENU LA TORĈON DE LA AFERO "KLIMATAJ ŜANĜOJ" ESTAS MISTERA AFERO...
TAMEN ONI SCIAS KE LA INTERNACIA KORPORACIARO KIU DETRUAS LA PLANEDON HAVAS PROPRAJN CELOJN PRI LA FINA DESTINO DE LA HOMARO.
DO POVAS ESTI NUR ALIA SILENTIGA "PILOLO"
POR ANESTEZI LA JUNAJN NOVAJN GENERACIOJN...
DO, ATENTU HOMARO!
DECIDU NI MEM PRENI NIAN DESTINON
EN NIAJ PROPRAJ MANOJ
NUN, ĈAR KOMENCAS ESTI MALFRUE!
(resumeto de sociajretaj opinioj)


Much talk, and a little action, at the UN climate summit
Politicians and business leaders announced new steps to fight climate change. 
But much remains to be done



THOSE CONCERNED about global warming change had a clear message for the leaders attending the United Nations Climate Action Summit on September 23rd.

Greta Thunberg, a 16-year-old activist, led protests in New York imploring politicians to act now to limit rising temperatures, and warned leaders at the summit: “The eyes of all future generations are upon you. And if you choose to fail us I say we will never forgive you.” 

Instructions from the UN’s secretary-general were more specific. In the run-up to the summit, António Guterres had urged governments to present plans in areas such as carbon pricing and reforestation, with the goal of reaching net-zero emissions by 2050. “I don’t pretend that I rule the world,” Mr Guterres acknowledged. “My role is to tell the world what the world needs to do."

The one-day summit concluded with a torrent of new announcements. These included the commitment by 66 countries, 93 companies and more than 100 cities to reach net-zero carbon emissions by 2050. Germany and Slovakia were among those to join an alliance to halt the construction of coal plants; in total 32 countries are members. Companies and industry groups announced measures to reduce emissions from shipping, buildings and more. Narendra Modi, the prime minister of India, set a new 450-gigawatt target for renewable energy capacity by 2030, more than five times the current level. Mr Guterres highlighted its successes. “Today, in this hall, the world saw clear ambition and concrete initiatives,” he said./
https://www.economist.com/international/2019/09/24/much-talk-and-a-little-action-at-the-un-climate-summit?cid1=cust%2Fdailypicks1%2Fn%2Fbl%2Fn%2F20190924n%2Fowned%2Fn%2Fn%2Fdailypicks1%2Fn%2Fn%2FLA%2F314189%2Fn&fbclid=IwAR28QDIa-sF4gH84h5hmv5TWLImpvskB2x8TXu7i69WUa8WyXPe1lJ7dBCk








sábado, 14 de septiembre de 2019

NE KONATA GENOCIDIO.EL GENOCIDIO DE NAMIBIA: el primero del siglo xx.

Rara foto de sobrevivientes dej genocidio en Namibia

Alemania pagará por el genocidio de Namibia, 

el primero del siglo XX

En África del Suroeste, la actual Namibia, los colonos alemanes masacraron a dos etnias que se rebelaron contra su cautiverio en 1904. El Gobierno teutón, que ha reconocido ya la responsabilidad germana, negocia las reparaciones 115 años después

Fue el primer genocidio de un siglo de genocidios. 
Se cometió en Namibia, uno de los márgenes del mundo conocido en aquel entonces y por eso el crimen no trascendió. 
En términos de eficiencia, sus perpetradores no tuvieron que gastar demasiado en acabar con el 70% de la etnia herero y el 50% de la etnia namaqua (75.000 personas en total). Sólo tuvieron que matarlos de hambre y de sed.
Hablamos del año 1904, en pleno reparto del continente africano a escuadra y cartabón entre los imperios mundiales. La región denominada África del Suroeste le correspondió a Alemania. Hasta este verano de 2019, 115 años después, ningún representante germano había pronunciado la palabra maldita, la que nadie quiere pronunciar. Daniel Günther, presidente de la Cámara Alta del Parlamento de Alemania, lo hizo el pasado julio: "Genocidio"......
Legu tutan tekston:

https://www.elmundo.es/internacional/2019/09/14/5d7bd9a3fc6c83fc688b465d.html



"La sopiro al pli bona mondo", kiu estas en la kerno de la Esperanto Movado, laŭ ĝia Iniciinto, en la INTERNA IDEO, ne estas tro menciita en niaj tempoj. Esperantistoj ankaŭ estas navigantoj sur la nuna TITANIK...: nia planedo en alarmostato. Do meze de la konfuciĝo, ĉiu ajn klopodas survivi, kaj daŭrigi la danzadon de la mirinda teknologio, sen pripensi en la danĝeron alvenantan...
Ni ne povas kulpti al la nova generacio "millenial-ula", kaj jam malmulte oni povas atendi el la barbula maljunulaĵa esperantistaro survivanta ieajn en malbonaj ekonomiaj kondiĉoj, en la plej granda parto de la planedo.
Riĉaj landoj, laŭ la krimaj leĝoj de la nuna sovaĝa kapitalismo, kaj ĝiaj regantoj, malmulte faras por helpi la enmigrantaron, la malsatularon, en grandaj regionoj de la planedo, en daŭriga ekspoliado, detruado kaj mortigado de iliaj loĝantaroj...
Kion ni povas esperi aŭ atendi de la Esperanto Movado, en la nuna krizo de UEA, al kiu same ene de la movado oni klopodas detrui, kaj apenaŭ nun survivas, kun granda ĝojo de la nuna SISTEMO kiu abomenas ESPERANTON kaj ĝia "interna ideo"?

Laŭ la sociaj retoj en tre konfuziga eksprimo, oni konkludas kun pesimisma sinteno...
Tamen oni informas ke miloj da junuloj volas lernis la internacian lingvon en DUOLINGO, eble sur la vojo de la utopio por pli "bona mondo"...

Do legi pri la nunaj kaj malnovaj GENOCIDOJ ne estas plezurige... kaj la ĵurnalaro malofte verkas pri tiaj afero.
Do tia informo en hispana ĵurnalo estis por ni surpriziga. Kaj mi pensas ke valoras la penon relegi kaj enprofundigi, ĉar nia nova jarcento daŭrigas tia reptiliana kutimo...
Eble la informo estas en aliaj lingvoj, kiun vi, kara leganto, pli bone mastras. Sed sendube sufiĉas por ke ni esperantistoj pli konsciu pri niaj individuaj kaj komunumaj agadoj.-//



miércoles, 4 de septiembre de 2019

Ĉu la mondofino povus okazi en apuda estonteco?

"NI ESTAS TRAVIVANTAJ LA DISFALON DE KAPITALISMO..." KAJ LA DETRUON DE LA PLANEDO, KAJ ĜIA VIVANTULA LOĜANTARO... ĈIUJ SCIAS KE TIO NE POVAS PLI DAŬRIGI... KAJ INDIVIDUE NI NENION POVAS FARI, ĈAR REKTE ONI INVITAS NIN SPEKTI TIAN APOKALIPTAN MONDOFINON, PERE DE TELEVIDO KAJ PERSONA TELEFONILO KIEL LA PLEJ GRANDA SPEKTAKLO SPEKTENDA EN NIAJ VIVOJ. NE EBLAS AL NI REZISTI, NI JAM ESTAS KONDAMNITA"(Mia resumo el retopinioj + plus legebla artikolo de J.B. MALET)

1a aŭgusto 2019
La profetoj de la disfalego sturmas la librovendejojn

La mondofino ne okazos

Ĉu oni pli bone agas dorse kontraŭ la muro, kiam ne plu eblas eskapi, kiam ĉio baskulas ? Tiun tezon defendas kelkaj ekologiaj tendencoj : la homaro laŭ ili detruis sian medion ĝis tia grado, ke okazos nun tuja disfalo de la biosfero. Temas do laŭ ili pri neceso sin prepari materie kaj spirite por vivi en la posta mondo. Ĉu klera katastrofismo, aŭ obskurisma timego ?

KLIMATO-SENREGULIGO, senhalta elfosismo, senarbarigo, erozio de biodiverseco, multobligo de primediaj katastrofoj... Akumulado de tiuj faktoj, ĉiutage pli bone dokumentitaj de la scienculoj, emerĝigis en la publika debato gravan zorgon : pro la efiko de kelkaj homaj aktivaĵoj, baldaŭaj aŭ jam okazantaj malordigoj estas kondukantaj al la disfalo de la civilizo.
Kelkaj subtenantoj de tiu tezo konceptas la timon de apokalipso kiel katalizilon por ago ; aliaj konsideras la neagemon de la politika personaro, kaj pripensas la postkatastrofan periodon. « Le succès inattendu des théories de l’effondrement » (La neatendita sukceso de la teorioj pri disfalego) (Le Monde, 5-a de februaro 2019) ; « Effondrement, le début de la fin » (Disfalego, la komenco de la fino) (Libération, 8-a de novembro 2018) ; « Collapsologie : le pari de l’effondrement » (Kolapsologio, la veto pri disfalego), (France Culture, 16-a de marto 2019) ; « Yves Cochet : “L’humanité pourrait avoir disparu en 2050” » (Yves Cochet : “La homaro povus esti malaperinta en 2050” » (Le Parisien, 7-a de junio 2019) ; « Collapsologie : la fin du monde, une opportunité ? » (Kolapsologio : ĉu la fino de la mondo estas oportuneco ? » (Géo, 24-a de oktobro 2018).
En la amasinformiloj, la allogeco de la apokalipso estas tiom granda, ke France 2 disvidigis anticipaĵon de 2029 en sia dokumentfilmo « Fin du monde, et si c’était sérieux ? » (Fino de la mondo, ĉu povus esti serioze ?) (20-a de junio 2019). Sur la ekrano, francaj soldatoj organizas vicojn ĉe la lastaj akvopunktoj por trinkakvo, la elektro- kaj akvo-retoj estas neniigitaj, rabistoj vagadas kaj mortigas, klimataj rifuĝintoj multope aliras al Eŭropo.
« Mi ne volas, ke vi estu plenaj je espero, mi volas, ke vi timu. Mi volas, ke ĉiutage vi timu same kiel mi. Kaj mi volas ke vi agu », deklaris la sveda ekologia aktivulino Greta Thunberg, iniciatinto de la studentaj strikoj por la klimato, okaze de la 2019-jara eldono de la Monda Ekonomia Forumo en Davos. Manke estigi radikalan ŝanĝiĝon ĉe la ekonomiaj regantoj de la planedo, la temo de klimata kataklismo ja feliĉigas la librovendistojn. Somere de 2019, la bretoj de libroj legindaj sur la plaĝoj havas parfumon de ArmagedonoComment tout peut s’effondrer. Petit manuel de collapsologie à l’usage des générations présentes (Kiel ĉio povas disfali. Eta manlibro pri kolapsologio por la nunaj generacioj) (Pablo Servigne kaj Raphaël Stevens, Seuil, 2015) ; Pourquoi tout va s’effondrer (Kial ĉio disfalos) (Julien Wosnitza, Les Liens qui libèrent, 2018) ; Les Cinq Stades de l’effondrement (La kvin stadioj de la disfalo) (Dmitry Orlov, Le Retour aux sources, 2016) ; Survivre à l’anthropocène. Par-delà guerre civile et effondrement (Postvivi la antropocenon. Trans interna milito kaj disfalego) (Enzo Lesourt, Presses universitaires de France, 2018) ; Une autre fin du monde est possible. Vivre l’effondrement (et pas seulement y survivre) (Alia mondofino eblas. Travivi la disfalegon (kaj ne nur postvivi ĝin) (Pablo Servigne, Raphaël Stevens kaj Gauthier Chapelle, Seuil, 2018) ; L’Humanité en péril. Virons de bord, toute ! (La homaro estas en danĝero ; ni ŝanĝu la direkton, tute !) (Fred Vargas, Flammarion, 2019) ; Plutôt couler en beauté que flotter sans grâce. Réflexions sur l’effondrement (Pripensoj pri la disfalego) (Prefere sinki elegante ol flosi sen gracieco) (Corinne Morel Darleux, Libertalia, 2019) …
La ondego trafis eĉ la francan ĉefministron. « ĉi tiu demando zorgigas min multe pli ol vi povas imagi. ( … ) Se oni ne elektos la bonajn decidojn, tuta socio laŭlitere disfalos, malaperos », deklaris s-ro Edouard Philippe en julio 2018 dum parolinterŝanĝo kun s-ro Nicolas Hulot, tiama ministro pri ekologio kaj solidara transiro. Dum tiu konversacio rekte dissendita per Interreto, s-roj Philippe kaj Hulot tre favore komentis libron de la usonano Jared Diamond, kies sukceso estas planed-vasta : Effondrement (Disfalo) [1].

Jarmilismaj promesoj

HOMMEDIA aktivulo kaj geografiisto, Diamond asertas, ke pluraj malnovaj antikvaj civilizacioj forfalis sekve de la damaĝoj truditaj al ilia natura medio. Li invitas la nunajn ekologiajn elitojn fari la « raciajn » elektojn, tiujn de la medi-protektado kaj de la demografia kontrolo. Lia influo kreskas, eĉ kiam lia kongrueco estas pridubata : en 2009, grupo de fakuloj pri la civilizacioj, kiujn li elvokas, detruis la tezojn de Collapse [2]. Diamond erare enketas pri la malnovaj socioj anstataŭ pri la modernaj kapitalistaj socioj, rimarkigas liaj kritikantoj.
Preter la proksimumaĵoj de laŭmoda aŭtoro, la ŝlosilajn demandojn metitajn de la « kolapsologia » tendenco oni povus resumi tiel : ĉu kreskigi la timon de la disfalo estas bona maniero stimuli la loĝantarojn kaj iliajn gvidantojn por lukti kontraŭ la damaĝoj al la medio ? Ĉu temas pri esprimo de malŝato al la aktuala produktomaniero, kie politiko cedas sian lokon al jarmilismo-mistikeco ? Aŭ ĉu temas pri la pravigo imagita de intelektuloj senpaciencaj forlasi poluciitajn, kontrolitajn kaj tre multekostajn urbojn, por trovi verajn rilatojn kun la naturo kaj kun la aliaj en la legomĝardeneca nesto de novkamparaj komunumoj ? Se konsideri la larĝan spektron de la « katastrofismaj » tendencoj, la « disfalisma » diskurso estas iomete da ĉio tio.
La perspektivo de apokalipso invitas al agado, ili diras. Sed kiu agado ? « Se ni konservas la nunan kreskokvoton de la loĝantaro kaj de la industria produktado ĝis la venonta jarcento, tiam estos kompleta disfalo de nia civilizacio », skribis jam en 1974 René Dumont en A vous de choisir : l’écologie ou la mort, (Pauvert). Dum la 1970-aj jaroj, ekologiistoj en Francujo elprenis la temon « naturo » de la konservativaj kamparistoj defendantoj de tradicia katolikismo, por kunigi la sociajn kaj primediajn demandojn, tiel naskante politikan ekologion firme ankritan maldekstre. Kritikanto de multaj socialismaj landoj kaj de la uzo de la teknika progreso en la kapitalismaj socioj, Dumont aktivis por la Tria Mondo kaj alten tenis la standardon de politika moderneco. Kiam tiu agronomia inĝeniero uzis la katastrofisman tonon, li celis enkonduki en la debaton la kaŭzojn de la samtempaj malboniĝoj de la biosfero kaj ekzisto-kondiĉoj. Dumont eksplicite celis « la riĉulojn de la riĉaj landoj » kaj profunde kritikis kapitalismon. Li tiel konkludis L’utopie ou la mort (Utopio aŭ morto) (Seuil, 1973) : « La penso-societoj preparis la jaron 1789 : simila tasko atendas nin. »
Tiu politika ekologio, apogita al sciencaj esploroj, nutris senindulgan kritikon de la neplenumitaj promesoj de la moderneco, de sciencismo kaj de la liberalaj idealoj, sen tamen fali en kontraŭmodernecon, malraciecon kaj pseŭdosciencojn.
Liaj posteuloj transiris tiun limon.En kolapsologio, la intuicio,- nutrata per solidaj scioj -, estos ja plej grava », skribas Servigne kaj Stevens en Comment tout peut s’effondrer (Kiel ĉio povas disfali) (70 000 ekzempleroj venditaj). Temas por ili prepari sin por la disfalo, materie kaj spirite, aliĝante al la kampara, ŝparema kaj kontempla vivo de « malgrandaj ŝokrezistaj komunumoj », tiuj de la « transirantoj » kiuj jam praktikas, ekzemple, permakulturon. Postvivismo (survivalism en la angla), tiu individuisma kaj paranoja movado naskiĝinta en Usono dum la malvarma milito kaj invitanta ĉiujn alfronti la nuklean nokton en sia propra bunkro, travivas sian momenton de burĝiĝo [3] !
Estus malprave kompari ĉi tiun evoluon al la novkampara movado de la 1970-aj jaroj : ĝi pli similas al la kristana anarkiismo de la disĉiploj de Leo Tolstoj en la 19-a jarcento ol al la kontestadaj spertoj de la dua duono de la 20-a jarcento. « Spiriteco estas pli fundamenta kaj universala realo ol la religioj, skribas Servigne. Estas eĉ ĉefa fenomeno, kiu kondiĉigas la aperon de religioj, kaj kiu estas nemalhavebla en socio, eĉ kiam ne ekzistas religia sistemo. » Li aldonas : « Ekzistas nereligiaj spiritecoj, laikaj, aŭ eĉ ateismaj. » Bona difino de la kolapsologio, kiu proponas retrovi la longan tradicion de la utopia komunumismo, reformulante, por ĝin laikigi, la jarmilisman promeson de regenerado de la socio pere de la katastrofo. De la Diluvo ĝis la plagoj de Egiptujo, de la Apokalipso de la Nova Testamento ĝis la suratoj de la Korano anoncantaj tertremojn, dekroĉiĝon de la suno, ekiron de la montaroj kaj ekboladon de la maroj, la monoteismoj naskis, dum la du lastaj jarmiloj, « atendo »-komunumojn, kiuj gvatas la plagojn pro espero, ke ili kondukos al reviviĝo de la socio, aŭ al fina alfrontiĝo inter bono kaj malbono [4].
« Ĉu vere eblas aliri la mondofinon senreligie ? Ni opinias, ke ne », skribas Servigne, Stevens kaj Chapelle. Por la kolapsologoj, « la mito estas pli forta ol la faktoj » ; necesas « repacigi meditantojn kaj aktivulojn » kaj mobilizi la popolon, kvazaŭ en milito » (Servigne kaj Stevens). Ja tiusence Servigne lanĉis trimonatan magazinon temantan pri la fino de la mondo : Yggdrasil, disvendita en kioskoj kaj presita en 51 000 ekzempleroj sur recikligita papero venanta de Aŭstrujo. « Yggdrasil estas, laŭ la norda tradicio, la kosma arbo », klarigas ĝia eldonisto, s-ro Yvan Saint Jours, fondinto de la magazino Kaisen, proksima de Pierre Rabhi [5]. « Yggdrasil, estas la mondo-arbo, kiu ligas la ĉielon kaj la teron, la mortintojn kaj la vivantojn », aldonas Cervigne.
Laikaj jarmilistoj, la kolapsologiistoj finfine promesas feliĉan apokalipson : « Ni estos trairataj de ĉagreno kaj ĝojo : ĉagreno observi la disfalon de la vivantaĵoj, de niaj vivlokoj, de niaj estontecoj kaj de niaj ligitecoj ; ĝojo vidi (finfine !) la disfalon de la termo-industrio kaj de multaj aliaj toksaj aferoj, ĝojo povi inventi novajn mondojn, reveni al pli simpla vivo, retrovi memoron (kontraŭ amnezio) kaj sensojn (kontraŭ anestezo), plibonigi sian aŭtonomecon kaj potencon, kultivi belecon kaj aŭtentikecon kaj teksi verajn ligojn kun la retrovita sovaĝeco. Tute ne estas malkongrue travivi apokalipson kaj feliĉan kolapson [6]. »
Tio neniel certas, se oni konsideras la difinon de la disfalego donitan de la ekologiisto Yves Cochet, kiu skribis la postparolon de la libro de Servigne kaj Stevens : « Temas pri neretroirebla procezo, post kiu la bazaj bezonoj (akvo, nutraĵo, loĝado, vestado, energio, ktp...) ne plu estos provizataj al plimulto de la loĝantaro pere de leĝe enkadrigitaj servoj. » Estas precize tio, kion jam travivas cent milionoj da homoj. 821 milionoj da homoj sub-nutrataj, unu miliardo vivantaj en lad-urboj ; 2,1 miliardoj sen aliro al endomaj servoj pri trinkebla akvo, preskaŭ sama nombro uzas ĉiutage toksajn akvo-punktojn, 900 milionoj ne disponas pri necesejo.

Ĉu Antropoceno aŭ Kapitaloceno ?

APOKALIPSO havas sian revuon, kaj la klimat-senreguligo siajn profetojn. La juna Thunberg tenas sub minaco parton de la politikaj gvidantoj, maltrankvile timantaj fari komunik-eraron fronte al tiu « mesio » 2.0. « Mi estas nur mesaĝisto », asertas la sveda liceanino (Rejoignez-nous(Venu kun ni), Kero, 2019). Longa hararo, senmakula tuniko, kaj peace-and-love-medalo pendanta sur la brusto ; en Francujo, la astro-fizikisto Aurélien Barrau publikigis Le plus Grand Défi de l’histoire de l’humanité (La plej granda defio de la homara historio) (Michel Lafon, 2019), la libro reuzanta la titolon de alvoko kuniganta filmistojn, kantistojn, enscenigistojn, aktorojn, publikigita la 3-an de septembro 2018 ĉefpaĝe de Le Monde kun jena sub-titolo : « La alvoko de ducent famuloj por savi la planedon ». La scienculo avertas : « Ni travivas planed-vastan kataklismon. » Tial, « el strategia vidpunkto, necesus malpolitikigi la temon. Se oni asocias la klimaton al tre maldekstra vizio, oni nenion faros, ĉar la « granda vespero » estas atendata jam de jarcentoj, kaj ĝi ankoraŭ ne alvenis ! » (Le Point, 13-a de junio 2019).
Ĉu ili adresas petegojn al la potenculoj de la mondo en iliaj palacoj, aŭ ĉu ili retretas en spiritecajn komunumojn, la « disfalistoj » partoprenas en sama vizio pri la mondo, fiksitan al la abstrakta kontraŭeco inter du kategorioj, la naturo kaj la homaro, por dedukti ke ni estas vivantaj en la antropoceno – la epoko de la Tero-historio ekde kiu la homaj aktivaĵoj transformis negative la ekosistemon. « Mi estas tre maltrankvila pro la kapablo de tiu koncepto « antropoceno » plifortigi tiun malnovan burĝan farson, laŭ kiu la respondeco de la problemoj venantaj el kapitalismo estu atribuita al la tuta homaro », rimarkas Jason W. Moore, profesoro ĉe la universitato de Binghamton (Novjorko-ŝtato) kaj kunordiganto de la Reto de Esploro pri mondo-ekologio (World-Ecology Research Network) [7]. Al la nocio antropoceno li substituas tiun de « kapitaloceno » : la klimato-senreguligo venas de ekonomia reĝimo bazita sur la eltirado de krudmaterialoj kaj la alpropriĝo de nepagita energio, predado longtempe konsiderata kiel normala afero. Estas tiu strategio de senpaga uzo de nerehaveblaj resursoj, sur kiu baziĝas la senfina akumulado, kiu baldaŭ finiĝos, ne la homaro. « Ni estas travivantaj la disfalon de kapitalismo, li konsideras. Estas la plej optimisma pozicio, kiun ni povas elekti. Ni ne devas timi la disfalon. Ni devas akcepti ĝin. Ne estas disfalo de homoj aŭ de konstruaĵoj, sed de la povorilatoj, kiuj transformis la homojn kaj la naturon en objektojn laborigatajn senpage por la kapitalismo. »
Alia disfalo eblas.
Jean-Baptiste MALET
Ĵurnalisto, aŭtoro de L’Empire de l’or rouge. Enquête mondiale sur la tomate d’industrie (La Imperio de la ruĝa oro. Tutmonda enketo pri industria tomato), Fayard, Parizo, 2017.


[1] Jared Diamond, Effondrement. Comment les sociétés décident de leur disparition ou de leur survie, Gallimard, coll. « Folio essais », Parizo, 2006 (Originalo : Collapse : How Societies Choose to Fail or Succeed. New York : Penguin Books). Vd. Daniel Tanuro, « L’inquiétante pensée du mentor écologiste de M. Sarkozy », Le Monde diplomatique, decembro 2007.
[2] Patricia A. Mc Anany kaj Norman Yoffee, Questioning Collapse : Human Resilience, Ecological Vulnerability, and the Aftermath of Empire, Cambridge University Press, 2009.
[3] Pierre Charbonnier, « Splendeurs et misères de la collapsologie. Les impensés du survivalisme de gauche », Revue du crieur, n-ro 13, Parizo, junio 2019
[4] Henri Desroche, Dieux d’hommes. Dictionnaire des messianismes et des millénarismes du I-er siècle à nos jours, Berg International, Parizo, 2010.
[5] Vd. « Le système Pierre Rabhi », Le Monde diplomatique, aŭgusto 2018
[6] Pablo Servigne, Raphaël Stevens kaj Gauthier Chapelle, Une autre fin du monde est possible. Vivre l’effondrement (et pas seulement y survivre), Seuil, Parizo, 2018.
[7] Kamil Ahsan,« La nature du capital : un entretien avec Jason W. Moore », Période, 30-a de novembro 2015, http://revueperiode.net ; vd. ankaŭ Joseph Confavreux kaj Jade Lindgaard, « Jason W. Moore : “ Nous vivons l’effondrement du capitalisme” », Mediapart, 13-a de oktobro 2015, www.mediapart.fr
http://eo.mondediplo.com/article.php3?id_article=2757

Ĉiuj rajtoj rezervitaj - TOUS DROITS RÉSERVÉS © 2002 - 2003 Le Monde diplomatique

martes, 27 de agosto de 2019

La planedo apartenas al ĉiuj ĝiaj loĝantoj...


"La Planedo apartenas al ĉiuj ĝiaj loĝantoj, 
kaj ni ĉiuj aparenas al la planedo tero.

DUM EN SUDAMERIKO LA AMAZONIA BRULIĜAS, KELKAJ REGISTAROJ NUN BATALADAS KIEL INFANOJ, KAJ LA MONDA ĴURNALARO
KLOPODAS SILENTI PRI LA KAUZOJ DE LA DETRUO DE TIU ĈI GRANDA KAJ GRAVA PULMO DE LA PLANEDO.
LA ALARMO KAJ DENONCO DE GRAVULOJ, ESTAS DAŬRIGE SILENCATA
KAJ MILIONULAJ MASTROJ KAJ REGANTOJ DE LA PLANEDO ĈIUTAGE PLI ENRIĈIĜAS, KAJ DETRUAS LA PLANEDON SENKOMPATE.

REKTE ILI KLOPODAS MORTIGI  KAJ MALAPERIGI GRANDAN PARTON DE LA HOMARO.
JEN VERKO KIU DENONCAS TIUJN KRIMULOJN.
ESPERANTISTOJ NE POVAS NE INTERESIĜI PRI TIU ĈI AFERO, ĈAR LA INTERNA IDEO DE LA INTERNACIA KOMUNA LINGVO PROPONAS ALIAN MONDON SOLIDARAN, JUSTAN, PACAN KAJ FRATEMAN.

MULTAS LABORO, URĜAS LA AGADO. DO EK!
“El Planeta es de todos. 
Unidad contra el 1%” 
de Vandana Shiva y Kartikey Shiva



Hace unos meses reseñaba ¿Quién alimenta realmente al mundo?, el monumental trabajo de Vandana Shiva que desmonta las falacias de la publicitada revolución verde. 
En él se pone de manifiesto cómo el único camino sostenible para el planeta debe basarse en métodos agrícolas que atesoran la sabiduría de milenios, y no en el abuso de una tecnología destructiva y al servicio sólo de la ganancia rápida de unos pocos que nos conduce al desastre. 

En esta misma línea, El Planeta es de todosque acaba de aparecer con el sello de Editorial Popular, está consagrado a describir las estrategias de las grandes corporaciones para incrementar y blindar sus beneficios a costa del futuro de nuestra especie y el mundo que habitamos.

El número de multimillonarios que concentran tanta riqueza como la mitad más pobre de la humanidad se redujo entre 2010 y 2016, de 388 a 26. 
Estas cifras sirven para darnos una idea del proceso imparable de flujo de capital hacia los más ricos en que estamos inmersos. 

Pero esto no es casual, sino un simple corolario de la esencia misma del capitalismo, un sistema cuya dinámica puede compararse a la de un organismo afectado por un tumor maligno. El 1 % de los más opulentos controlan de facto la economía, el pensamiento y la vida del planeta, hasta el punto de que los seres vivos se convierten, a través de su manipulación genética, en “creaciones”, propiedad de las multinacionales. 

Esta dictadura, basada en una “lógica” demente de mercantilización de todo, tiene su sustento ideológico en el mecanicismo dualista que escinde al hombre de la naturaleza, de los otros hombres y de su ser más profundo.
Un repaso de biografías de magnates y políticos pone en evidencia los métodos de los tahúres globales de las grandes corporaciones y bancos. Éstos se apropian de los recursos y los rentabilizan en una espiral especulativa que dispara los beneficios e incluye guerra, hambre y genocidio como instrumentos. 

La única alternativa que puede plantearse a este desastre es la de un paradigma opuesto al mecanicismo dominante, con democracia real y directa a todos los niveles y gestión sostenible, que halla su fundamento en una visión holista e integrada del cosmos. 

Algunos ejemplos exitosos de movimientos noviolentos de resistencia al extractivismo y la degradación ambiental muestran claras las posibilidades que ofrece este camino.  

La agricultura industrial, basada en venenos y combustibles fósiles, lucra a las mismas empresas que se especializaron en el pasado en el diseño y fabricación de armas químicas para guerras y genocidios. Los detalles de estos manejos resultan estremecedores, pero lo es más comprobar que hoy día son estas corporaciones asesinas las que llevan el timón de las finanzas globalizadas. 

El Tribunal Monsanto, establecido en octubre de 2016 en La Haya auspiciado por movimientos e instituciones de todo el planeta, trata de denunciar e impugnar estos crímenes contra la humanidad. 

En este sentido, el papel de gobiernos democráticos dispuestos a asumir estas luchas es imprescindible. El “Cártel Tóxico” se defiende lloriqueante argumentando que sin sus venenos el mundo se morirá de hambre.
En manos de esta gente sin escrúpulos, la ciencia se ha convertido en un instrumento de dominación y control, y la biología molecular ha degenerado en un reduccionismo en que, despreciando la complejidad de los procesos implicados y los efectos indeseados que se introducen con estas manipulaciones, se juega a “diseñar” seres vivos a la medida con el único fin de optimizar su explotación económica a corto plazo.

 Estos aprendices de brujo son perfectamente capaces de alterar profunda y perniciosamente la dinámica de la vida sobre la Tierra, pero afortunadamente también hay científicos que ponen de manifiesto sus inconsistencias y, a través de disciplinas como la agroecología y la epigenética, potencian métodos de cultivo respetuosos con los seres humanos y el medio ambiente.

La historia de los algodones transgénicos Bt y RR Bt (éste con probables efectos cancerígenos) de Monsanto ofrece buenos ejemplo de los desastres que acarrean estas técnicas, con desarrollo de “superplagas” y envenenamientos, ruina y suicidios de campesinos. A cualquiera que se atreva a denunciar las mentiras y crímenes de esta corporación se le trata de silenciar y es objeto de sucias campañas de desprestigio. 

Otro caso emblemático es el del Arroz Dorado, otro transgénico que se ha demostrado que produce efectos dañinos inesperados, pero en cuya defensa la multinacional fue capaz de movilizar una legión de premios Nobel de disciplinas diversas, mayoritariamente ignorantes en asuntos agrícolas. 

Los ejemplos se multiplican, pero los poderosos manejan una implacable propaganda contra “los anti-ciencia que nos quieren devolver a la edad de piedra”.
La máquina de hacer dinero incorpora tecnologías de satélites, tratamiento de datos y manipulación genética para controlar la agricultura del planeta y explotarla en su beneficio, en una dinámica que es el exacto reverso de la democracia económica y el respeto hacia el medio ambiente. 

Es un mundo orwelliano en el que “libre” significa “privatizado”. Los magnates del filantro-capitalismo se declaran dispuestos a ayudar a los más necesitados, pero imponen de facto tecnologías discutibles y destructivas. En su codicia llegan a la “biopiratería”, apropiándose de métodos desarrollados por los campesinos a lo largo de los siglos y patentándolos como suyos. 

Con su “geoingeniería”, el 1 % ha dado el paso al diseño del clima y a la búsqueda de tecnologías sofisticadas que nos liberen de los efectos nocivos de sus otras tecnologías. Se trata así de que el capitalismo nos salve del capitalismo, sin pararse a considerar que sólo la democracia económica puede llevarnos a un mundo en equilibrio.

La obra concluye invocando tres principios, basados en el pensamiento de Mahatma Gandhi, que sirven de guía para combatir el desastre humano, biológico y planetario a que nos ha conducido el 1 %:
Swaraj: autoorganización y autogobierno; construyendo de abajo a arriba la sociedad con una estructura federada y democracia directa.
Swadeshi: Autosostenimiento en una red de economías locales: constituye un imperativo ecológico y ético y nos libera de la esclavitud de los combustibles fósiles, aunque está abierto al comercio justo y a la racionalización del uso de los recursos.
Satyagraha: Es la “fuerza de la verdad”: la desobediencia civil creativa y el derecho a no colaborar con el 1 % y la maquinaria estatal a su servicio. Sus posibilidades son infinitas: Bija satyagraha, por ejemplo, es un movimiento impulsado por Vandana Shiva para oponerse a la privatización de las semillas.

El camino así definido integra las mejores tradiciones del pensamiento emancipador, y en la práctica puede combinar iniciativas constructivas al margen del sistema, con intentos de alcanzar modificaciones legislativas que protejan a los seres humanos, la diversidad biológica y el medio ambiente.

El planeta es de todos es un chorro de fría realidad que nos despierta al desastre y nos informa de los medios de que disponemos a la hora de buscar soluciones. Los irresponsables del 1% no ven para la humanidad más futuro posible que extinguirse o colonizar el espacio, pero una supervivencia en equilibrio con la Tierra es una alternativa viable. Como dijo Gandhi, nuestro planeta da suficiente para las necesidades de todos, aunque no para la avaricia de unos pocos.