domingo, 12 de febrero de 2017

LIBRO-FOIRO HAVANO-2017 kun partopreno de Esperanto.






La 9-an de februaro  estis oficiale inaŭgurita 
en la fortreso de San Carlos de la Cabaña 
la 26-a Internacia Librofoiro, Havano 2017  . 

La evento estas ĉi-jare dediĉita al la intelektulo kaj eksa ministro de kulturo, Armando Hart Dávalos. Kiel invitita lando estas Kanado kies kulturo estos vaste reprezentata per bunta stando, verkistoj kaj eldonaĵoj.
La internacia librofoiro de Havano estas unu el la plej amasaj kulturaj eventoj ĉiujare organizata de la kuba ministerio de kulturo kaj la instituto de la libro. Ĝi daŭras dek tagojn en la ĉefurbo kaj sekve itineras tra la ĉefaj urboj de la tuta lando. Centmiloj da kubanoj vizitas ĝin, speciale en Havano.

Ĉi-jare, kiel jam tradicias, Kuba Esperanto-Asocio havas Esperanto-standon kie deĵoras esperantistoj por informi  kaj varbi interesiĝantojn eklerni la lingvon. Oni ekspozicias librojn, disdonas informilojn kaj dialogas kun la vizitantoj. 

Ĉi-jare estos prezentita nova eldono de la libro La Historio Absolvis min, de Fidel Castro,  danke al iniciato kaj kunlaboro de Vilhelmo Lutermano kaj Monda Asembleo Socia (MAS). Temas pri korektita kaj ampleksigita eldono. La unua eldono en Esperanto de tiu libro okazis en 1984 kaj ĝi estis elhispanigita  de kolektivo organizita de KEA ĉe la kuba eldonejo en fremdlingvoj José Martí en Havano.   
Leginda verketo el la monda vidpunktoj de Fidel Castro.

Esperanto ankaŭ prezentos standon dum la itinera periodo de la librofoiro en la urboj Bayamo kaj Santiago de Cuba, ĉe la orienta parto de la insulo, kie la lokaj esperantistoj same havos standon kaj faros varban kaj informan laboron. (El raporto de Maritza Gutiérrez)

Se vi hispanparolanto, ankoraŭ ne bone konas la biografion de L.L.Zamenhof kaj la origino de la internacia lingvo, ĉi "Zamenhofa-jaro" ni rekomendas "ZAMENHOF INICIADOR DEL ESPERANTO, biografieto en digita eldono aktuligita de A-Lopez Luna.

 http://static.lulu.com/images/services/buy_now_buttons/es/gray.gif?20161207153255

jueves, 9 de febrero de 2017

Tago en la jaro de la Lernanto": la procezo de la lingvolernado.



Estrara Komuniko EKO 2017-03 
sendita el Poznano, la 9an de februaro.*

*Al: Landaj kaj Fakaj Asocioj de UEA (aliĝintaj kaj ne). Plie al la
Komitato, Konsilianoj, regionaj komisionoj de UEA, ILEI-aktivuloj,
TEJO-estraro, gazetaro, partoprenintoj en iuj AMO-seminarioj, aliaj listoj
kaj unuopuloj.*

Por tuja uzo kaj plia diskonigo inkluzive de la alkroĉaĵoj.

Unu tuta tago por la Jaro



La tago? La 8an de februaro en Poznano. La jaro? La Jaro de la Lernanto
proklamita de UEA kaj ILEI inter du julioj – tiu de 2016 kaj tiu de 2017,
por la tuta mondo. La unutaga aranĝo estis titolita :S*impozio pri la
Lernanto en la lingvolerna procezo *kaj ĝin malfermis la vicdirektoro de la
lingva fako de la universitato UAM, prof. Grażyna Demenko. Jen resumo pri
la 14 prezentaĵoj de 12 spertuloj el ses landoj (Brazilo, Hungario, Italio,
Nederlando, Pollando kaj Usono).

*9-10.35 *Malfermo -- gvidanto: Ilona Koutny

*Duncan** Charters *(sur foto en la PDF): Kie la fokuso: la materialo, la
instruisto, aŭ la lernanto?

La graveco de sperteca lernado el la vidpunkto de daŭra utileco por la
lerninto. Laŭ Stephen Krashen pli gravas granda kvanto de legkapabligaj kaj
aŭskultkapabligaj materialoj, oni la pli tradiciaj ekzercofolioj. Lernantoj
kundecidu pri la stud-materialo. Instruisto adaptiĝu al la bezonoj de la
lernanto, ne inverse; tio laŭ la modelo de ‘diferencigita instruado’.

*Vilmos Benczik*: Ĉu dissaltos la obstinaj baroj? Lingvaj baroj inter
instruistoj kaj lernantoj.

Se la lerrneja lingva variaĵo ne samas kun la ‘privata’ lingvouzo de la
lernanto – jam ekzistas baro. La preleganto skizis la unikan
lingvoekzamenajn postulojn en Hungario, kiuj donas al Esperanto rolon.

*Renato Corsetti:* Ĉu vi volas lerni la araban? Pri la roloj de
instruanto kaj lernanto

Reago-provoka prezentaĵo. Kiu estas la plej bona instruisto en la mondo? –
la patrino, kaj ju malpli da teoriaj libroj ŝi legis, des pli bone. Kaj la
plej bonaj lernantoj? La beboj – ili havas enorman motivigon lerni la tutan
mondon kaj dediĉas al tio ĉiun vekan momenton de la vivo. Sekvis fascinaj
ekzemploj pri kelkaj konstruprincipoj de la araba.

*10.50-12.20 *gvidanto: Katalin Kovats

*Przemysław Grzybowski:* Ankaŭ vi estas Fremdulo. Problemoj de interkultura
edukado. Li skizis la distingon inter diferenculoj kaj fremduloj.
Diferenculoj povas esti proksimaj (ekz. parencoj) kaj malproksimaj, kiuj
tamen restas lokeblaj en iun imageblan kuntekston. Fremduloj kontraste tiom
neproksimas, ke ili estas rekoneble aliaj, kaj ofte ne eblas imagi iliajn
cirkonstancojn. Reagoj al tiu kultura diferenco povas esti timo, agresemo,
algluiĝo al sterotipoj aŭ la influo de la grega instinkto. Interkultura
agado baziĝas sur kontaktoj inter individuoj kun la celo transponti tiujn
diferencojn kaj atingi ŝanĝojn de konduto. Elŝuteblas libro de la
preleginto: *Ankaŭ vi estas fremdulo*.

*Grazyna Szubryczyńska*: Kiel prezenti Esperanton al infanoj en
infanĝardeno?

Per bildserio ni eksciis, kiel eblas riĉigi la spertojn de infanetoj per
vizitoj de alilandaj esperantistoj, interŝanĝoj de leteroj, bildkartoj,
glumarkoj kaj simile. Montrita estis ankaŭ la pozitiva efiko de
transkulturaj dancoj. La emfazo ne estas la lingvolernado sed kreo de
pozitivaj spertoj.

*Krystyna Worobiej: *Alternativa komunikado inter eŭropaj lernejoj
(projekto AKEL).

Pri la efikoj de leterinterŝanĝoj inter Pollando kaj Brazilo, pri la rolo
de projektoj Komenio (ekz. inter Hispanio, Portugalio kaj Italio) kaj la
retblogo de AKEL – lernejliga projekto, kies fizika esprimilo estis la
renkontiĝoj FRINGO en la kulturcentro Greziljono.

*12.30-13.40* gvidanto: Stefan MacGill

*Małgorzata Komarnicka:* Profilo de pli aĝa studento de Esperanto.

Multaj homoj en la t.n. ‘tria aĝo’ havas emon eklerni lingvon, ĉu pro
simpla ĝuo, ĉu por plenumi tial pli facile aliajn celojn. La prezentanto
spertiĝis pri tiu ago-kampo en Poznano kaj plie en Herzberg am Harz (la
Esperanto-urbo) kie floris diversaj interŝanĝoj pere de la programo
Gruntvig. Konstateblis malsamaj obstakloj al plia studado inter Germanio,
kie sanstato ĉefrolis kaj Pollando, kie aldoniĝis financaj faktoroj. Reage
al i.a. la neparolemo fontante el la timo erari, la preleganto prezentis
sian kursmodelon, praktikata en la Centro por la Tria Aĝo en Vroclavo:
grupoj de 6-10 homoj tra 90 minutoj dufoje semajne, tra tridek semajnoj.

*Katalin Kováts*: Ekparolu! – malantaŭ la kulisoj.

Tiu ĵus lanĉita programo estis montrita per bildoj. Ĝi celas kursfinintojn
el la kursaro ‘Duolingo’ kiu survojas al miliono da vizitintoj. La
interfaco de ‘Ekparolu!’ proponas dek interparolajn sesiojn, po 30 minutoj,
starigeblaj tra tiu interfaco. La projekto arigas ‘onklojn’ (mentorojn) kaj
‘nevojn’ (kursfinintojn, kiuj tipe ne havis eblon paroli la lingvon). La
onklo-serĉado plurkaze aktivigis latentajn fortojn; onkloj devas bone regi
la lingvon, kapabli uzi skajpon kaj havi bonan aŭdokapablon. Ili ne devas
esti instruistoj, sed ili devas trairi preparan programon. De nevoj venas
pozitivaj reagoj.

*Balazs Wacha*: Interlingvistiko por doktoriĝantoj

Li skizis ses karakterizojn de la homa lingvo, tio inkluzivas la
disvastigon de etnolingvoj rilataj al ŝtatoj aŭ regionoj, la rolon de
kreoloj kaj piĝinoj kaj la kontrastigon de ‘naturaj’ lingvoj kun la arte
faritaj lingvoj. Li parolis ankaŭ pri la siatempa kaj nuna roloj de la
universitato ELTE en Budapeŝto.

*14.30-15.50 *gvidanto: Duncan Charters

*Stefan MacGill* (UEA) : Kiel ligi gramatikaĵojn kun situacioj – aktivigo
de la lernantoj

Ni donu al la lerantoj la elekton – ĉu ili spertiĝu nur per praktika uzo,
ĉu per gramatikaj klarigoj. Kiel diris Auld -- nur frenezulo neglektus
eluzi la unike logikan kaj senesceptan karakteron de la baza
E-gramatiko. Kio ne ekskludas la eluzon de situacioj kaj rolludado en la
kursoj. Necesas rekoni, ke la gamo de realisme sperteblaj situacioj en la
E-komunumo malplias ol por aliaj vaste uzataj lingvoj.

*Fernando Pita*: Defioj reteni studentojn en la hodiaŭa mondo.

Nuntempaj studentoj povas ne scii, kio estas radio aŭ presita literatura
verko, komunikado okazas pere de komputiloj. Tradicia malestimo al
Esperanto en brazilaj universitatoj estas kontraŭata per mallongaj kursoj
por trejnataj instruistoj kun la unuavica celo pozitivigi la sintenon, ne
instrui la lingvon. Estis tuŝita la ligoj inter la movado kaj religioj, kiel
influilo de la publika opinio.

*Ilona Koutny *(sur foto en la PDF)*:* Universitata studento. 50 jaroj de
universitata instruado de Esperantologio.

Ni prezentu en universitataj medioj Esperanton ne kiel unikan lingvon, sed
montru la similaĵojn kun aliaj konataj lingvoj, laŭ respektataj
lingvistikaj kriterioj, poste eblas prezenti la unikajn aspektojn de la
lingvo kaj ĝia komunumo. Skizo de nuna universitata sceno emfazis la
gravecon prezenti Esperanton en ĝia pli vasta kunteksto, inkluzive de la
praktika uzeblo por studi aliajn fakojn. Konklude venis omaĝo al la vivo de
d-ro István Szerdahelyi.

*16.00-17.20*

*Renato Corsetti*: Denaskismo el psikolingvistika vidpunkto.

Tio skizis la malfacilan vojon por akceptigi la valoron de dulingvaj
infanoj, precipe en intelektaj rondoj.

*Blazio Vaha*: Spertoj pri denaskaj infanoj.

Konkretaj spertoj el la familia vivo, specife kun E-lingvaj gepatroj kun
komuna nacia lingvo.

Fermis la tagan programon la vicprezidanto de UEA, kiu emfazis la du
aspektojn de la seminario: unue la tre altan nivelon, due la densecon de
eroj. La tuto reprezentis la plej ampleksan festadon de la Jaro de la
Lernanto ĝis nun; fine li esprimis la dankojn kaj gratulojn de ILEI kaj UEA
pro tiu sukceso.

*18.30 Komuna vespero *en la Spegula salono de la Fervojista domo

Memorvespero dediĉita al Zbigniew Galor.

Dum antaŭaj sesioj en UAM, la merkreda vespero havis festan karakteron.
Ĉi-foje la komenca horo estis tre solena kun intimaj memoroj de kursanoj
pri la vivo kaj ĵusa kaj tro frua forpaso de Zbigniew, kiu rolis tra longa
sesio de universitataj sesioj, kaj tra jardekoj da agado en la pola kaj
internacia E-movadoj. Kvardeko da omaĝantoj sidis en granda rondo ĉirkaŭ
ornamita tablo kun kandeloj, portretfotoj kaj memoriga lanterno. Alternis
emociaj alparoloj kun elvokivaj muzikaj eroj, ĉiuj preparitaj per la zorgaj
manoj de teamo de helpantoj gvidataj de Katalin Kováts. La edzino Ilona
Koutny fine dankis la kondolencojn kaj aldonis proprajn rememorojn pri la
komuna vivo.

Post festa manĝo, sekvis impresa (foje eĉ ŝoka) projekciado de Przemek
Grzybowski: ‘Projekto Belen’ pri ekspedicioj de doktoroj-klaŭnoj de *Patch
Adams* al la perua parto de Amazonio.

V = 1285. ĉiuj fotoj de Stefan MacGilll

Ĉi tiu komuniko estas disponebla laŭ la permesilo Krea Komunaĵo Atribuite
Samkondiĉe 4.0 Tutmonde.
Por pli da informoj vidu ĉe: <https://creativecommons.
org/licenses/by-sa/4.0/>.

Aperintaj komunikoj legeblaj ĉe: http://uea.org/vikio/index.
php/Komunikado_kun_LA,_FA... kaj ĉe Aktivulo.net

*ALDONU VIN:* Skribu al <stefan.macgill&lt;ĉe>gmail.com>. Neniu alira kondiĉo
aldone al valida retadreso. Malferma al Aligitaj Membroj, eksmembroj,
neniam-membroj, volapukistoj ktp.

*SUBTRAHU VIN:* Skribu al la supra adreso. Donu vian nomon, retadreson,
landon kaj (se eble) la grupo aŭ kialo por via ĉeesto en la ekspedolistoj.

Stefan MacGill
Vicprezidanto de UEA
*Respondecoj: *instruado, Jaro de la Lernanto, revuo *Esperanto*,
Mezoriento kaj Norda Afriko, rilatoj kun LA, FA.

Strebante je konkretaj atingoj kaj rezultoj
Attachment(s) from Stefan MacGill



lunes, 6 de febrero de 2017

LA SENFINA MALBENO DE LA AFRIKA KOLONIALISMO.

Se vi estas eŭropano aŭ deveneuropano, ka esperantisto, estu bone legi tiun ĉi mesaĝon, publikita de bulteno OVO, de grupoj de afrikanaj esperantistoj.
 
Lerni Esperanton por ni ĉiuj estas revo de libereco kaj sendependiĝo de la sklaveco de la nuna SISTEMO reganta la mondon...
Tamen tre malfacilas al ni eniri mense kaj kore en la afrikana pensmaniero kaj nunaj vivkondiĉoj.  
 
Kiuj lernas Esperanton en Afriko iom pli vekiĝas ol la plimulto kaj malkovras la mensogon kaj hipokritecon de la mondo okcidenta kaj sinnomita  "kristiana"....kies kolonialimo  depredema, sklavema kaj detruema daŭrigas senpune ĝis hodiaŭ. Kaj ili sentas sin egalaj homoj kun la samaj rajtoj ol ĉiuj loĝantoj de la tero. Kial ili ne povas ribeliĝi kaj sendependiĝi?
 
 Tamen, kion ili povas fari, se nek kun UEA -la heredanto de la esperanta frateco kaj unuiĝo- ne povas konkordi?Kaj kion povas fari UEA, kiu ankaŭ estas sklava de tiu ĉi SISTEMO, al kiu devas akcepti kaj servi apenaŭ por survivi kaj daŭrigi la agadon por Esperanto kiel espero de iu nova mondo paca kaj homarana?
 
Jen la nuna situacio de la monda esperantismo: ni ne havas solvon por aliaj ĉar ne havas  solvon por ni mem.
 
HONTEGE NI LEGAS KE EŬROPANOJ NUN VOLAS ORGANIZI GRANDAJN KAMPADEJOJN KAJ TENDAROJ EN LIBIO, por transdoni rifuĝintojn kaj enmigrintojn... Ili mem kiuj detruadis -fare de la NATO-USONA-BRITIO-la tutan libion kaj rabadis ĝian riĉecon... kIEL NI CIVILIZITAJ HOMOJ POVAS TOLERI TION?
 
Almenaŭ ESPERANTISTOJ  faru ni iom pli por kompreni la afrikanaroN esperantistaN kaj akompani kaj frateme helpi ILIN!


============================================
NOVJARA MESAGHO DE LA PREZIDANTO DE UETA
============================================

NOVJARA MESAGHO DE UETA

Estimataj geamikoj afrikanoj,

Shajnas, ke ni pludormas, char ghis nun ni tute ne konscias, ke nia felicho au malfelicho dependas de neniu krom de ni mem. 
Neniu alia povas felichigi nin, se ni mem ne faras tion. Se ni dependigas nian felichon de iu alia, tiu chi unue kontentigas sin antau ol turnighi al ni, kaj ofte tiu felichiganto neniam satas, kaj chiam malfelichigas nin. Do, ni neniam dependigu nian felichon au malfelichon de io ne dependanta de ni.
Estimataj geamikoj afrikanoj, NI VEKIGHU. Jes, NI VEKIGHU ! To chi urghas. 
 
En tiu chi fino de la jaro, ni audis pri la malpaca etoso en DRKongolando. Ni povas jheti rigardon al chiuj landoj afrikaj. Kiuj el ili nun estas en vera paco ? Chu paco estas en Libio ? Chu en Burundio, en Togolando, Nigherio, Sudafriko, Malio, Nigherlando, Maroko, Algherio, Etiopio, Sudano, ktp ?

Ni sciu, ke ne jam finighis la koloniismo en Afriko. Afrikaj landoj sin nomas sendependaj, sed en la realo ili estas kaj agas ne tiaj ? La simpla uzo de la koloniismaj lingvoj en nia chiutaga vivo estas pruvo, ke Afriko estas tre for de memdetermino. Afrikanjoj devas konscii pri tio. Oni povas sin demandi kial estas malpaca etoso en afrikaj landoj ?
 
Reage al forpelado de afrikanoj el Europo, maliano diris « Nun europanoj forpelis nin, ke ni reiru al niaj landoj. Jes, ni pretas rehejmighi, sed chu europanoj forpelos ankau la richajhojn de Afriko, kiujn ili uzadas por konstrui siajn landojn ? Kiam ni foriros de Europo, la europanoj akompanigu nin kun la uranio de Nigherlando, diamanto de DRKongolando, oro de Ganao, nafto de Libio, kafo kaj kakao de Kotdivuaro…. ». Kio rimarkindas, tio estas, ke la malpaco nun reganta en Afriko estas pli en la landoj de tiuj richajhoj ol en la aliaj. Kial ? La respondon chiu povas diveni, se oni sekvis la militon en Libio.

Chu vi scias la veran kialon de la mortigo de Kadafi, la antaua prezidento de Libio ? Jhus audighis, ke Kadafi kolektis amason da arghento kaj oro por eldoni monon unikan por la tuta Afriko. Char koloniistoj audis pri tio, ili tuj pensis, ke ilia profito en Afriko neniighos. Chu ili povas lasi Kadafi daurigi sian agadon liberigan kaj felichigan por Afriko ? Jen tiuj homoj elpensas ion alian, ke ili volas helpi libianojn, char Kadafi masakaras ilin. Ili do luktadis kontrau Kadafi, kaj murdis lin. Kaj nun, chu Libio estas en paco ? Siatempe kun Kadafi, multon libianoj havadis tute senpage por sia chiutaga vivo. Nun, sen Kadafi, kia estas ilia vivo ? Oni vidas Libion dividitan, neliberan, malpacan. Oni tute ne povas ne scii al kiu profitas tiu divido de Libio. Kaj kio estas la kerna afero, kiu sukcesigas tiujn klopodojn de la eksterafrikanoj, tio estas, ke ili trovas en Afriko mem afrikanojn, kiuj kunlaboras kun ili por sukcesigi iliajn aferojn. Eble oni scivolemu por scii, kiaj estas tiuj kunlaborantoj de la eksterafrikanoj. Ofte, la afrikanoj, kiuj komplicighas kun la eksterafrikanoj por semi malordon en Afriko, estas homoj plejparte tre malhonestaj, malicaj, sen (suficha) vivteno, kaj ege gloramaj. Tiaj homoj tre facile estas subacheteblaj, kio profitigas al la eksterafrikanoj kun la celo dividi Afrikon por atingi siajn celojn malnoblajn. Tiaj dividoj ekzistas chie en Afriko, kio estas la chefa problemo en Afriko. Afrikanoj konsciu tion. Tial necesas vera vekigho de afrikanoj. Oni povas sin demandi, chu necesas paroli pri tia divido ankau en Esperantujo afrika.
Estimataj geamikoj, se oni bone ekzamenas kiel naskighis Esperanto, oni tuj diros, ke divido tute ne okazos en Esperantujo. Tamen la naskigho de Ido jam chion auguris, kaj la fondo de UEA, kiu unuigu, jam tre frue semis kaj plusemadas dividon inter esperantistoj. Certe la chefa bremso al la disvastigo de Esperanto fontas el tio. Kaj kio pri Afriko ?

Supre montrighis, ke la malpaco en Afriko pli nestas en landoj kun richajhoj ol en la aliaj. Do, celante la richajhojn de la landoj, koloniistoj faras chion por semi dividon inter la landanoj kunlabore kun afrikanoj facile subacheteblaj. Kiam regas tiu malpaco, ili profitas por ekspluati. Tio estas la politiko de la invadantoj, kaj jen tion nun uzas Esperanto-organizajhoj en Afriko. Jes, tiel funkcias la tuta afero.
En 2006 devis okazi kongresoj regionaj en Nigherio kaj Burundio. Tiel decidis la tiama afrika komisiono gvidata de GBEGLO Koffi. Okazis la kongresoj en tiuj landoj, sed divido devis regi poste en la tieaj landaj movadoj. Tiam Nigherio havis fortan landan asocion EFEN kun la klopodoj de Princo Henriko OGUINYE, dum en Burundio fruktedone agadis Birindwa MUSHOSI. Decas tuj aldoni, ke tiu Birindwa estas la patro de Esperanto en Burundio, char preskau chiuj bonaj esperantistoj nun en Burundio lernis Esperanton de li au de ties lernintoj. Char kiel UEA-gvidantoj tiamaj volas, ke esperantistoj afrikaj kondutu tro lojale al ili, ne tion ili vidas chirkau Princo kaj Birindwa, ili dividis la esperantistojn en tiuj landoj. La kongreson en Nigherio okazis sen Princo, kaj tiu en Burundio okazis sen Birindwa. Ni vidu nun la staton de Esperanto en tiuj landoj. Princo pluagadas, sed kie estas nun la homoj, kiuj tie organizis tiam la kongreson ? Same estas ankau de Burundio. Kie estas nun la homoj, kiuj okazigis la kongreson kaj kiel fartas la movado tie ? Alia dividilo estus la centro, kiu Johan DERKS konstruigis en Burundio ; tiam oni pensis, ke tiu centro utilos por afrika oficejo de UEA. Kaj nun chio preskau fiaskis, ghuste tion volas la dividistoj, char en tiu etoso, la divido profitas al ili. La divida sistemo nestas ankau en DRKongolando, kie la movado nun lamas post renkontighoj, kiujn UEA kaj ILEI organizis en la lando. Menciindas ankau Benino, kie jam estis landa asocio kun la nomo BEA en okdekaj jaroj kaj gvidata de TCHIKPE Privas. Kial devis naskighi alia landa asocio ABeE en Benino ? La respondon donu la esperantistoj beninaj, kiuj siamaniere funkciigas alian landan asocion. La demando estas, chu la movado nun bone fartas en Benino ? Tute klaras, ke la dividan politikon de koloniistoj nun uzas ankau esperanto-organizajhoj en Afriko, kaj tion ili faras en landoj, kie la movado iom fortas, ghuste por malfortigi ghin kaj submetigi al si la esperantistojn, kiuj farighas pli ekspluateblaj. Siajn klopodojn tiajn ili jam semas en Togolando jam pli ol dek jarojn, sed tieaj esperantistoj chiel eltenas kaj plueltenos. 
Baldau okazos la 24a TEK (Togolanda Esperanto-Kongreso). En kiu alia lando afrika tiom regule okazas nacia kongreso. Kiu bone sekvas la movadon en Afriko, tiu tute ne malpravas, kiam li asertas, ke la togolanda movado estas la plej bone strukturita kaj aktiva en Afriko. La funkciado de Instituto Zamenhof en Togolando estas tute alia atuto por Esperanto en Afriko. La agemo de esperantistoj en tiu lando farighis richajhoj veraj de Togolando. Jen esperanto-organizajhoj shatus akapari Instituton Zamenhof kaj igu ghin bazo por sia agado en Afriko. Feliche gvidantoj de Instituto Zamenhof estas tiom inteligentaj kaj nesubacheteblaj, ke ili ne falis en la kaptilon. Ofendighis homoj, kiuj tute ne volas lasi evolui la movadon togolandan en bonaj direktoj. La unua afero por malstabiligi la movadon togolandan estas la transklokigo de Afrika oficejo de Togolando al Benino. Plie ili organizigis multajn Esperanto-aranghojn en Benino proksima al Togolando. Certe tion ili faras por ribeligi togolandanojn kontrau togolandanoj. Char ili neniam sukcesas, ili daure elpensas aferojn. Indas memori kiel esperanto-organizajoj tute ne akceptis ke togolandanoj organizu la sesan Afrika kongreson de Esperanto en Togolando kaj kunorganizu la sepan en Burundio kun la partopreno de esperantistoj de chiuj esperanto-tendencoj afrikaj. Kion oni nun rimarkas, tio estas, ke nun (26.12.2016) okazas kongreso en Tanzanio, kaj ghin oni nomas la sesa afrika kongreso de Esperanto de UEA. 

Karaj geamikoj, ni povas demandi : »Chu ekzistas amerika kongreso de Esperanto de UEA, azia kongreso de Esperanto de UEA ? Kial estu afrika kongreso de UEA ? Kiam homoj klopodis malhelpi la organizadon de la sesa AKE en Togolando, kaj finfine trovis, ke ili tute ne kapablas, ili ( per la plumo de Martin SCHAEFFER, la ghenerala Sekretario de UEA) petis de afrikanoj, ke ili nomu la kongreson kiel la afrikan kongreson de Esperanto de UETA. Nun kun la nomo Afrika kongreso de Espetanro de UEA, chio klaras pri la divida politiko de tiuj homoj. Chu tiuj chi vere celas la bonon de Afrika agado, de Afriko ? Char ili konscias, ke la forto de Afrika Agado trovighas en Togolando, ili chiel klopodas por neniigi la movadon togolandan, kiel faradas koloniistoj por neniigi forton de afrikaj landoj. Kio maldecas en la tuta afero, tio estas, ke chiam trovighas afrikanoj ambiciemaj, kiuj komplicighas en la afero por malutili al Afriko. Temas pri la facile subacheteblaj afrikanoj, malicaj, malhonestaj, senprofesiaj, eksternorme gloramaj kaj ambiciaj, ktp. Kaj ili elektas landon de kie foiros la malutilaj klopodoj por atingi la aliajn en Afriko. Kaj la landon kun fortaj richajhoj ili uzas por tio. Jen en la esperanto-movado ili pluuzas Togolandon, kaj la lasta provo estas la anonco pri IJK en Togolando.

Kiam togolandaj esperantistoj membroj de UTE (Unuigho Togolanda por Esperanto) pensis, ke TEJO ne bone scias pri la strukturo de UTE kaj tial provadis klarigi tion al TEJO, ke bona kunlaboro okazu por la realigo de la projekto de TEJO en Afriko, jen aperas, ke la gvidantoj de la projekto de TEJO sciis chion kaj komplicighis kun togolandanoj por kashe uzi UTE-posedajhojn por realigi sian projekton. Kio okazas nun, tio estas divido de esperantistoj togolandaj : unuflanke estas homoj, kiuj malhoneste kondutas kun TEJO-estraro kaj ghenerala direktoro de UEA, kaj aliflanke veraj membroj de UTE, kiuj tute ne kontentas pri la frauda uzo de UTE-posedajhoj por kontentigi privatajn soifojn. Kial ankau en Esperantujo oni agas tiel ? Kaj kial afrikanoj esperantistoj ne rapide komprenu tion.

Karaj afrikaj esperantistoj, ni vekighu. Ni sciu kiel konduti kun tiuj homoj, kies chefa celo estas chiam malstabiligi Afrikon por bone ekspluati ghin. Ni devas taski al ni chiam rekoni tiajn tendencojn por ilin eviti. Se tion ni ne farus, nia kara Afriko neniam progresus, kaj niaj nepoj vere malbenus nin.

Gekaruloj,
La jaro 2016 foriru kun tiuj neprogresigaj tendencoj. Ni enmemighu por vere koni la realon. Ni bonvenigu la jaron 2017 kun pli da optimismaj celoj. Neniu venos al Afriko por konstrui al ni nian Afrikon. Chio por sukcesigi nian Afrikon jam estas en Afriko kaj en ni mem. Eble decas memorigi al ni, ke Afriko estas la lulilo de la homaro kaj de la civilizoj. Chio por la progresigo de la homaro fontas el Afriko. Nia troe blinda sekvado de aliaj homoj por kontentigi nian ventron, forigas nin de la prava vojo por evolui kaj evoluigi Afrikon. En tiu chi nova jaro 2017, ni konsciu tion, kaj certe la novaj klopodoj por la antauenigo de UETA (Unuigho de Esperantistoi en la Tuta Afriko) kontribuos al tio. Kion konkrete ni faru ?
Unue ni difinu klare kion ni volas fari per Esperanto. Tuj menciindas la hipokriteco de la mondo, en kiu, kion iu volas, tion li/shi kashas. Chiam oni diras, ke Esperanto estas lingvo por paco, sed chu por paco oni venas al Esperanto ? Se oni vidas kiel iras la movado en Afriko, klaras, ke preskau neniu en Afriko montras sian celon pri lernado de Esperanto. Sed tra la agoj de tiuj hipokrituloj, observemaj homoj rapide malkovras chion. Kiam nun TEJO luktas ke okazu IJK en Afriko, chu TEJO scias kion bezonas Afriko kaj certas, ke ghia projekto taugas por tio ? Tute ne ! Kion oni rimarkas, tio estas, ke TEJO prenis monon de EU uzante kashe UTE-posedajhojn kaj hastas elspezi la monon antau ol la veraj gvidantoj de UEA malkvoru la aferon. Kaj kion komprenas la afrikanoj, kiuj postkuras tiun projekton ? Certe nenion, sed kio gravas por ili tio estas gajni ion en la TEJO-projekto kiel vojaghon eksterafriken kaj panon. Vershajne tiu TEJO-projekto neniel rilatas al Afriko, sed nur al la ambicio de tiuj afrikanoj, kiuj serchas propran profiton ene de la projekto. Jen konkreta ekzemplo de la hipokriteco de homoj, kaj aparte de esperantistoj kaj afrikaj kaj eksterafrikaj. Necesas, ke afrikaj esperantistoj diru klare kaj tute honeste kion ili volas havi per esperanto, kaj samtempe kion ili volas/povas havigi al Esperanto. Tiu vekigho, pri kiu ni parolas, temu chefe pri tio.
Chiu afrika esperantisto diru al si la veron. Tute ne decas chiam kashi sin malantau iu paca lingvo por fari malpacigajn agojn. Kiuj volas richighi per Esperanto, tiu tion diru klare, kaj certe li trovos la rimedojn por tio. Kiuj shatus vojaghi al unuamondo per Esperanto kaj tie havi vivtenon, tiu tion diru klare. Kiu shatus nur komplicighi kun aliaj homoj por uzi esperanton kaj ekspluati Afriko, tiu tion diru klare. Kiam oni chion diras klare, certe reagoj de aliaj homoj povos helpi al chiuj orientighi en sia vojado. Sed, kiam oni kashas chion, oni semas kaj rikoltas nedecajn aferojn kiuj povos malutili. Do, la unua pasho farenda de afrikaj esperantistoj por tiu vekigho estu CHESI ESTI HIPOKRITA. 

Konsciu ni, afrikaj esperantistoj, pri nia respondeco koncerne la evoluon chiapunktajn de Afriko. 

Novjarajn salutojn al chiuj kaj JES, CHIUJ NI VEKIGHU !

Princo Henriko OGUINYE

La prezidanto de UETA

domingo, 5 de febrero de 2017




En Ĉilio ekis grandaj brulegoj..., ankaŭ en Argentino kaj alie… 
Ĉiu kulpis ĉefe la “klimatajn shanghojn” kaj la kutiman someran varmegon de la regiono… 

Tamen nun oni komencis pliajn "suspektojn" je la “mapuchea” aborigena popolo kiu rezistas la koloniistan invadon ekde la jaroj 1500… Ili perdis la tutan teritorion enmane al “europaj enmigrintoj”. 

Ĉar la "teroristaj" socialistoj kaj komunistoj de la erao "Allende-Neruda" ktp preskaŭ tute malaperis, ĉiam ĉilianoj havas enmane la "mapuĉeanojn..." aŭ "Bolivianojn"...

Nun la afero denove alvenas ankaŭ en Argenino, Brazilo, Peruo... kie oni ne permesas ke aborigenoj "enmigru ie ajn", kaj ne superigu al parlamentoj aŭ aliaj registaraj instancoj...

Nur la devenuloj de "enmigrintaj" eŭropaj regas, enriĉiĝas kaj posedas la grundon...
En Argentino subite nova leĝo de la Registaro ne permesas ke paragvajanoj, bolivianoj, kaj peruanoj, la plej parto el aborigena deveno, enmigru al Argentino...

KIA ESTAS TIA FRENEZAĴO?




"La tero estas nur unu lando
kaj ĉiuj homoj ĝiaj civitanoj." 
jen devizo iam adoptita de la Esperanto Movado.
Verŝajne ekde Usono nun la mesaĝaj ordonoj  pli kaj pli konfusigas ĉiujn...


El Rol de la Geoingeniería en los Incendios Forestales - Cielos Tóxicos Geoingeniería Sobre Latinoamérica



 Chile image of stability undercut by extremist links...

In a country long seen as an island of stability in the region, Chile suddenly finds itself facing a growing terrorist problem, one that critics say President Michelle Bachelet has been reluctant to confront for fear of dividing her shaky Socialist governing coalition that includes Communists involved with violent groups. Chile’s vulnerability to terrorism has been demonstrated in recent days by intentionally caused forest fires that have resulted in over $200 million in damage and about a dozen deaths. No terrorist organization has claimed responsibility, but some investigators suspect anarchists and indigenous militants who have conducted extensive arson attacks in the past and who have even threatened to set entire towns alight. Security investigators have described a “strengthening network” between extremist groups conducting acts of violence throughout the South American country and a budding indigenous movement gaining ground in Chile’s southern regions….” 

Daurige legu… http://www.washingtontimes.com/news/2017/jan/30/chile-image-of-stability-undercut-by-extremist-lin/

Ĉu vere la planiinta Nova Monda Ordo estus prokrastita?






The History of Exploitation - and Why It Must End...
The exploitation of neoliberalism must end. We know the harms of egoism; we know how to mend it, but it requires our resolve.
By Michael Laitman Dec 08, 2016 
read more: http://www.haaretz.com/haaretz-labels/laitman/1.757658

When the UK voted in favor of breaking off from the European Union, the world was in shock.

When Donald J. Trump stunned the media with his victory, people’s jaws dropped, but they began to realize that times are changing.

When Italy’s premier, Matteo Renzi, was defeated last week in his country’s referendum and announced his resignation, the EU suffered another blow, as Renzi is a staunch supporter of Italy remaining in the crumbling union.

 In the coming year, France, the Netherlands, Germany, and several other European countries will all hold general elections. In many of them, France and the Netherlands in particular, the voices in favor of departing from the EU are growing by the day.
As Marcus Walker and Anton Troianovski of The Wall Street Journal put it: “For Europe’s unity, 2017 will be a year of reckoning.”

In the new society, exploitation will be obsolete because it will not serve our interests. Our self-interest and the interest of society will converge because society will support us as much as we will support society.
In such a society, where mutual responsibility is the name of the game, our various needs will be met in full because they will not come at the expense of others.
The entire mode and spirit of our actions will be toward connection rather than isolation, so we will naturally engage in activities that contribute to society, as well as to ourselves.
Read more: http://www.haaretz.com/haaretz-labels/laitman/1.757658

"Seula Esperanto-kuturcentro"-aktivado voje al 102-a UK-2017.

La 299-a Kurso de Seula Esperanto-Kulturcentro okazis en la 4-a de februaro en la urbo-domo Seulo sub la gvido de LEE Jungkee. En la kurso 29 civitanoj komencis lerni Esperanton.