Enirante la "Zamenhof jaron", elstara Profesoro Federiko Gobbo, resume prezentas aspekton de la "morala filosofio" de Zamenhof, tre profunde unuiĝinta al la "interna ideo" de Esperanto.
En la nuna monda situacio kun novaj religiaj konfliktoj kaj bezono de novaj moralaj kodoj por pli paca kaj solidara "homarana" kunvivado, la Zamenhofa idealismo au "utopio" kune al la Esperanto Movado, verŝajne povus akiri aktualecon...
Do relegendas denove atenteme liajn verketojn:
-Broŝuroj: Hillelismo (1897?), Esenco kaj estonteco de la ideo de lingvo internacia(1899?) kaj Pri Homaranismo (1908-12?)...
-Krom la Kongresaj Prelegoj, Poemoj, privataj leteroj kaj aliaj artikoloj…
Aktualeco de la morala filozofio de Zamenhof.
Federiko Gobbo
(En revuo Esperanto de UEA, decembro 2016 pag. 247.)
“Kiel sciate, 2017 estis proklamita la Zamenhofa Jaro fare
de Unesko. Esperantistoj povas sin demandi ĉu, kaj jeskaze, kiomgrade, la
mesaĝo de Zamenhof restas aktuala en 2017, unu jarcenton post lia forpaso. Kaj
la penso tuj iras al Esperanto.
Sed la ‘lingvo internacia’, kiel Zamenhof ĝin
nomis origine, estis nur duono de la projekto: pontolingvon oni devas parigi
kun pontoreligio, nomita unue Hilelismo, laŭ la juda saĝulo Hilelo, kaj poste
Homaranismo, per pure neŭtrala vorto.
La vorto kiun Zamenhof uzis, “religio”,
ne estis bonŝanca por la sukceso de la nelingva projekto de la fondinto de
Esperanto. Fakte, ĝin relegante en la 21-a jarcento, oni povas konscii, ke vere
temas pri morala filozofio pli ol eŭropa aŭ okcidentazia religio. Nur se oni
komparas ĝin kun orientaziaj ismoj kiel budhismo aŭ ŝintoismo, oni povas taŭge
uzi la vorton “religio”.
Kaj la mesaĝo de lia morala filozofio, en nia epoko
kie oni vidas malnovajn ŝovinismajn fantomojn kurantaj tramonde, ja estas
nekredeble kaj ege trafe aktuala. Eĉ la malplej mondcivitanisma
Esperanto-parolanto devas meti sian naciecan identecon malantaŭ la dorson, kiam
li aŭ ŝi uzas la lingvon, anstataŭ sin prezenti per sia nacieco kiel antaŭa
masko.
Pro tio Esperanto ebligas profundan, altkvalitan kaj ofte kortuŝan
kontakton kun aliaj homoj, sendepende de la devenlando, pasporto, origino,
seksamo, monhavo. Sed tiu ĉi ebligo povas ne okazi, se la parolanto rifuzas,
konscie nekonscie, la moralan filozofion de Zamenhof.
Laŭ mia sperto, homoj
alproksimiĝas al Esperanto pro la plej diversaj motivoj, sed ĉiam ludas gravan
rolon la interna ideo se ili restas en Esperantujo.
Kaj la interna ideo estas
la morala filozofio de Zamenhof nuksoŝele.
Bonŝance ankaŭ ekster Esperantujo
oni komencas konsideri Zamenhof ne nur la fondinto de Esperanto sed morala
filozofo, kaj kunrilatigas la projektojn de pontolingvo kaj pontoreligio.
Aparte gravas la interesiĝo fare de la fakuloj pri la jida kaj la judeco de
Zamenhof, ĉar tiu vidpunkto povas ĵeti novan lumon al la figuro de la fondinto
de Esperanto.
Tiel, danke al nova lumo el ekstero, Esperanto kaj esperantologio
povas lerni novajn aspektojn de si mem.”
No hay comentarios.:
Publicar un comentario